Освітні проєкти

 



Проєктна діяльність: інноваційна технологія, 

що руйнує шкільну рутину.

   Світлана Соколенко


Сьогодні вже нікого не здивуєш кількістю нових проєктів в освітньому процесі. Але одна справа їх організувати, а інша – зацікавити якомога більше учнів та батьків. Опануванню методами активного навчання для  активізації пізнавальної діяльності здобувачів освіти на уроках в умовах Нової української початкової  школи присвячена ця публікація.

 Що ж порадити вчителеві у процесі створення проєкту?  Уявімо таку картину: діти та дорослі взаємодіють у цікаво організованому просторі, можуть самостійно обирати: чим вони б хотіли зайнятись, не обмежені часовими рамками. Звучить занадто ідеально, чи не так? Але все це можливо втілити в реальність, якщо надати право кожному учневі обирати: що для неї є цікавим, визначати спосіб та темп дії, що відповідає її природі. 


Реалізувати це допоможе метод проєктів. Як його застосовувати? Поміркуємо разом. Користь технології проєктів для початкових класів НУШ складно переоцінити. Це передусім пов'язано з тим, що ця технологія будується на засадах гуманістичної та дитиноцентристської педагогіки, коли у центрі навчального процесу перебуває дитина з її особливостями, інтересами, потребами. На сучасному етапі її впровадження втілює в реальність ідею індивідуалізації навчального процесу та розвивального навчання, а також позитивно впливає на різні сфери педагогічної діяльності. Мета проєктів – одержання інформації на основі дослідницької та практичної діяльності, спостережень учнів за об’єктами.

Проєкти активізують мислення дітей, розвивають увагу та спостережливість, спонукають до дій, у яких проявляється громадянська позиція дітей стосовно навколишнього середовища, націлюють на міжпредметні зв’язки, учать дитину самостійності, відповідальності.


 Спершу поставте завдання – вибір теми проєкту. Таке собі домашнє завдання: кожен вдома має подумати, чим цікавим він би хотів зайнятись. Присвятіть обговоренню теми проєкту ціле заняття. Нехай кожен по черзі пропонує свою ідею і пояснює, чим вона буде цікавою для нього та для інших. Важливо дати висловитись кожному учню. Потрібно навчити дітей рахуватись з думкою інших, але і вміти відстояти свою. Потім шляхом справедливого голосування можна разом обрати тему, яка сподобалась більшості учням. Завдання вчителя - старатись відмітити переваги кожної теми і доступно пояснити, чому тема-переможець буде найкращою для всіх учнів. Долучити до організації проєкту можна батьків, які допоможуть дитині обрати та сформулювати ідею проєкту.


Коли тема вибрана, наступний крок – скласти паспорт проєкту. З чого він складається? Він має мітити інформацію про назву проєкту; категорії учасників, які беруть участь у проєкті; його тривалість; форму організації (самостійна, колективна, групова); мету; необхідний матеріал; об'єкт моделювання (очікуваний продукт).


  З яких етапів складається проєкт? Залежно від теми та поставлених завдань, проєкт може тривати як кілька занять, так і цілий рік. Проте, щоб не відхилятись від однієї ідеї і зберегти його цілісність дотримуйтесь етапності. Можна виділити три етапи проєкту: підготовчий, дослідницько-творчий та заключний.  

Підготовчий етап передбачає вибір та обговорення теми; надання мінімальної інформації для розуміння проєкту в цілому. Також на цьому етапі визначте цілі і мету, обов'язки цілої групи та кожного учасника зокрема. На підготовчому етапі можна розділити дітей на групи та поставити перед ними конкретні завдання, наприклад, зібрати певну інформацію.   

Наступний етап – дослідницько-творчий. Його завдання – продумати форму творчого продукту. Простими словами, з чим ви будете працювати – малюнком, мультфільмом чи може книжкою. Тут варто обдумати матеріали, які будуть використовуватись, скласти план чи схему роботи.  Можете запропонувати залучати до допомоги старших братів чи сестер, головне слідкуйте, щоб вони не виконували роботу замість них. За потреби розділіть завдання підготовки на групи. Щоб кожна група виконувала свої обов'язки в організації. Наприклад, одні відповідають за розробку матеріалу, інші – за вивчення інформації. Потім групи можна об'єднати для реалізації спільного проєкту. 

Заключний етап чи не найважливіший. Він передбачає представлення готового продукту. Головне, щоб це було цікаво дітям і вони побачили результат своєї праці. Організуйте публічний захист, запросіть батьків. Наприклад, якщо результат роботи – малюнок чи виріб, то організуйте виставку, представте афішу. Завдання заключного етапу – показати учням як добре вони справились, результат їхньої праці. Можна організувати вікторину чи невелике опитування у формі тестування по темі проєкту. Це дозволить дітям переконатись, як добре вони орієнтуються в темі. 


Як обрати правильні методи та форми взаємодії?  Проєкт навчає дітей не тільки дізнатись щось нове, а й вміти домовлятись з іншими, поважати позицію своїх друзів, приймати правильні рішення. Тому відповідально поставтесь до вибору методів та форм, які будете використовувати. Для організації підготовчого етапу використовуйте форму гри: карусель, броунівський рух, займи позицію тощо. Це дозволить вільно обмінюватись думками, висловлювати свою думку. Тим більше, це значно цікавіше. Дослідницько-творчий етап можна провести у формі ігор-стратегій чи квестів. Розіграйте ситуативні ігри. Наприклад, одна дитина буде дослідником, а інша – допитливим учнем, і навпаки. Це довзолить краще підготуватись до презентації результатів проєкту. Кожен етап роботи над проєктом збагачуйте творчими завданнями та іграми. Адже така форма навчання найкраще сприймається учнями молодшого шкільного віку, дозволяє розкритись та показати себе. Тому радимо збагачувати освітній процес новими проєктами та долучати до них якомога більше учнів та дорослих.

У проєктній діяльності перевага надається самооцінці. Важливою умовою для самооцінки є усвідомлення учнем задачі аналізу своїх дій, поведінки, результату. Виконання проєкту має викликати зацікавленість та задоволення від виконаної роботи. Нехай навчальний проєкт буде для учнів очікуваною подією, а не буденністю.

У чому полягають переваги проєктної діяльності? Створення розвивального середовища навчання різними засобами сприяє виникненню у молодших школярів мотивації до навчання.  Проєктування в початковій школі має свою специфіку: враховуються  вікові та психологічні особливості молодших школярів. Технологія проєктів дозволяє працювати з учнями молодшої школи з різним рівнем підготовленості.  Суть поняття «проєкт» - це спрямованість на практичний результат, який можна одержати, розв’язуючи проблему. Цей результат можна побачити, осмислити, застосувати в реальній практичній діяльності. Результати пошукової роботи різнопланові, а саме:  випуск збірок, буклетів, плакатів,  повідомлення,  макет, лепбук, афіша,  відкриття експозицій, виставок та інше.

Це, дійсно, засіб ефективного та якісного навчання молодших школярів. Крім того учні  відстоювали власну думку, водночас знаходячи компроміс, підтримували інших під час виступу. Відносини у колективі поліпшувалися. Метод проєктів дав змогу дітям та  вчителеві піднятися на вищий рівень розвитку і повірити у свої можливості.

Проєкти допомагають стимулювати нові навички 21 століття, які затребувані сучасним суспільством. Вони повинні навчити учнів швидко та безболісно адаптуватися до змін.


ПРОЄКТНА ДІЯЛЬНІСТЬ – ЦЕ ОСОБЛИВИЙ ВИД ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ, КРЕАТИВНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МОЛОДШИХ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ

Олена Федець
вчитель початкових класів
Запорізької гімназії №5
Запорізької міської ради 


Проєктна діяльність: інноваційна технологія, що руйнує шкільну рутину.

Катерина Петрич,
вчителька початкових класів,
спеціаліст "другої" категорії
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 86
Запорізької міської ради Запорізької області


         Цікавий світ іграшок

Інна Кучеренко,

Ірина Комшелюк,

вчительки початкових класів

Запорізької спеціалізованої школи І-ІІІ ст. № 72

з поглибленим вивченням хімії та біології

Запорізької міської ради Запорізької області

Проєкт «Кольорово-вітамінний тиждень»

Анастасія Куріленко,
Лілія Дзюба,
вчительки початкових класів
Запорізький загальноосвітній
навчально – виховний комплекс №108
Запорізької міської ради Запорізької області
Наталя Ткаченко,
вчитель початкових класів,
спеціаліст "вищої" категорії
Запорізької загальноосвітньої  школи  І-ІІІ ступенів  № 76
Запорізької міської ради Запорізької області

1 коментар:

  1. Бажаю колегам успіхів та творчого натхнення! Щиро вдячна Соколенко С.Л. за співпрацю, допомогу та підтримку. Спасибі!

    ВідповістиВидалити